Naujienos

Ruoškimės karštiems orams

2010-07-09

Karščio indeksas parodo realiai jaučiamą oro temperatūrą (dydis priklauso nuo oro temperatūros ir santykinio jo drėgnumo). Žmogus didesnį karštį jaučia esant dideliam santykiniam oro drėgnumui ir aukštai oro temperatūrai. Kai santykinė oro drėgmė yra aukšta, prakaitas nuo žmogaus kūno paviršiaus garuoja ne taip greitai, todėl šilumos perteklius iš kūno pašalinamas lėčiau ir kūnas labiau įkaista nei sausame ore.

Pavyzdžiui, sekmadienį numatomas apie 30 laipsnių karštis ir santykinis oro drėgnumas 45 proc. Tai reiškia, kad esantys lauke jaus 35 laipsnius – stiprų diskomfortą. Reikėtų vengti didelio fizinio aktyvumo, karščiausiomis valandomis laiką geriau leisti vėsesnėse patalpose, gerti daugiau vandens ir imtis visų apsisaugojimo nuo karščio priemonių.

Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras (toliau – ESSC) parengė informaciją visuomenei kaip apsaugoti sveikatą karštą dieną:

  • Likite namuose, venkite tiesioginių saulės spindulių. Jeigu nesinori būti namuose, susiplanuokite karštą dieną praleisti vėsiose patalpose: bibliotekoje, kino teatre, prekybos centre ir pan. Juose cirkuliuojantis vėsus oras gali jus atgaivinti;
  • Patalpose naudokite ventiliatorius ar oro kondicionierius, tik svarbu prižiūrėti, kad patalpos oro temperatūra nebūtų žemesnė nei 180C. Langus galite uždengti užuolaidomis, roletais ar medžiaga su aliuminio paviršiumi, kuri atspindėtų saulės spindulius;
  • Gerkite dažniau nei ima troškinti – skysčius gerkite nuolat, po truputį, visą dieną, nelaukdami, kol ištrokšite. Geriausiai tam tinka mineralinis, mineralizuotas, geriamasis arba pasūdytas vanduo;
  • Venkite skysčių su kofeinu, alkoholiu ir gėrimų su cukrumi ar saldikliais – jie skatina didesnį skysčių išsiskyrimą;
  • Nepatartina valgyti riebaus ir sunkiai virškinamo maisto: valgykite daugiau skystų produktų, lengviau pasisavinamų liesų pieno produktų, vartokite daugiau vaisių ir daržovių;
  • Dėvėkite šviesius lengvus medvilninius drabužius, venkite drabužių iš sintetinių audinių, rinkitės odinę avalynę, nepamirškite galvos apdangalų;
  • Jeigu būsite ten, kur jus pasieks tiesioginiai saulės spinduliai, naudokite apsauginį kremą nuo saulės, kurio sudėtyje yra saulės apsauginio faktoriaus (SPF), vadovaukitės naudojimosi instrukcijomis, nurodytomis ant pakuotės;
  • Dažnai naudokitės šaltu dušu ar vonia;
  • Ribokite fizinį aktyvumą, ypač vidurdienį – nuo 10 iki 16 valandos. Sodo, daržo bei kitus ūkio darbus geriau atlikite anksti ryte arba vakare;
  • Poilsiaudami gamtoje – pasirinkite vietą pavėsyje, būkite po skėčiais, ribokite buvimo atviroje saulėje laiką;
  • Jeigu sergate širdies – kraujagyslių sistemos ligomis, būkite dėmesingi sveikatai, stebėkite savo sveikatos būklę;
  • Atminkite, kad esant dideliems karščiams, jums paskirtų vaistų poveikis gali pakisti. Būtinai pasitarkite su gydytoju dėl vaistų vartojimo, jų dozės.

Plačiau apie karščio poveikį sveikatai, patarimus, kaip apsaugoti karštą dieną ne tik savo, bet ir aplinkinių sveikatą, kokia būtų pirmoji pagalba perkaitus, skaitykite čia.

Sinoptikai perspėja, kad savaitės pradžioje prognozuojami dar karštesni orai, kai kuriose vietovėse jau gali būti pasiektas ir pavojaus sveikatai lygis – karščio indeksas >40 laipsnių. Tuo metu reikėtų vengti buvimo lauke ir nutraukti lauko darbus vidudienio valandomis, taip pat nepamiršti vadovautis sveikatos specialistų rekomendacijomis, kaip elgtis, užplūdus karščiui.

Atgal

2019 © Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos. Visos teisės saugomos
Rudnios g. 6, LT-09300 Vilnius, tel. (8 5) 275 1194, faks. (8 5) 272 8874, el. paštas lhmt@meteo.lt
Biudžetinė įstaiga, Juridinių asmenų registras, kodas 290743240, PVM mokėtojo kodas LT907432416